25 January 2013

Kelebihan Imam Syafi'i



Petang Jumaat yang tenang. Sambil rileks menunggu masuk waktu Asar, best juga layan baca buku. hehe


Rahsia Minda Hebat. Sejujurnya, saya belum 'khatam' baca buku ini. Saya memilih untuk membacanya secara perlahan-lahan supaya otak saya boleh digest 1001 info yang ada. Menariknya tentang buku ini ialah, ia bukan saja membicarakan tentang rahsia minda (otak manusia) tetapi juga aspek-aspek agama yang berkaitan. Peranan akal/minda, rahsia kecerdasan otak dan bagaimana ia boleh dieksploitasikan secara positif seperti menghafaz Al-Quran diterangkan dengan agak detail di dalam buku ini.


Sedikit petikan dari halaman 51;


Kelebihan Imam Syafi'i. Imam Syafi'i mula menghafaz Al-Quran sewaktu berumur 9 tahun dan hafaz 30 juzuk Al-Quran dengan mudah. Sejak itu beliau dapat membaca Al-Quran dengan lancarnya. Pernah suatu ketika, iaitu dalam perjalanan dari kota Makkah ke Madinah yang memakan masa 8 hari, beliau sempat mengkhatamkan Al-Quran sebanyak 16 kali.

HEBAT, kan?

Otak dan akal manusia adalah satu kelebihan dan nikmat dari Allah. Ayuh kita sama-sama menjaga kesihatan minda kita dengan menjauhi yang negatif dan mengamalkan yang positif, samada dari aspek pemakanan, akhlak dan rutin harian kita.

Akal, anugerah Tuhan paling istimewa pada manusia. -Kata Penerbit, Rahsia Minda Hebat.

No comments:

Post a Comment