29 January 2013

Buat Duit dengan Tuisyen


Buat Duit dengan Tuisyen. Antara buku yang saya baca sebaik saja saya buat keputusan untuk mengajar tuisyen secara kecil-kecilan di rumah. Tahun ini adalah tahun kelima saya mengajar dari rumah. #Alhamdulillah

Kelas tuisyen saya masih kecil-kecilan. Objektif saya mengajar (dari rumah) ialah mencari sumber pendapatan. Keutamaan saya (dulu hingga kini) ialah anak-anak. Tuisyen dari rumah adalah pilihan yang terbaik (untuk saya) kerana saya boleh bekerja DAN menguruskan anak-anak saya 100%.

Saya sudah khatam buku ini berkali-kali. Ia lengkap dengan panduan untuk memulakan kelas tuisyen, samada dengan mengajar di rumah pelajar, di rumah sendiri atau menjadi guru tuisyen di pusat tuisyen. Osman Affan menulis dengan bahasa yang mudah dan ringkas. Di dalam 173 halaman di dalam buku ini, diselitkan juga kata-kata motivasi untuk anda yang masih ragu-ragu untuk bermula tapi MAHU mencuba.

Cara-cara mempromosi, panduan meletakkan caj servis dan menguruskan kelas tuisyen diterangkan satu persatu di dalam naskhah ini. Ya, walaupun sekadar mengajar dari rumah, ia adalah bisnes (berskala kecil) yang memerlukan pengurusan yang efisyen untuk memastikan anda menjana pendapatan secara berterusan.

Secara asasnya, penulis menggariskan tiga kemahiran untuk memulakan kerjaya sebagai seorang guru tuisyen; teknik mengajar, teknik belajar dan teknik pemasaran.Ya, Osman Affan juga berkongsi petua dan tip mengajar dengan berkesan. Mengajar, nampak mudah tapi tidak. Cabaran-cabaran mengajar, karenah ibubapa, pelajar dan lain-lain juga didedahkan beserta cara-cara menanganinya.

Kesimpulannya, jika anda ada potensi dan minat untuk mengajar, tak rugi untuk membeli buku ini. Ok, sekarang saya mahu khatamkan ia sekali lagi hehe.


Salam Rabu. Sihat selalu! 



No comments:

Post a Comment