13 December 2012

Mendidik Anak-anak Cara Islami


Sinopsis

Anakku Hebat Anakku Soleh



Semua ibu bapa mahukan anak-anak yang hebat dan sukses dalam setiap aspek kehidupan, pada masa yang sama, cerdik dan soleh. Tetapi pakej ciri anak cemerlang tidak semudah itu untuk dimiliki. Anak sentiasa terdedah kepada pelbagai pengaruh dan anasir.

Kuasa menyediakan landasan yang betul untuk anak-anak, terletak di tangan ibubapa. Tugas ibu bapa adalah mengawal dan menyelia, berlandaskan panduan Al-Quran dan hadis. Buku ini menghurai kaedah dan panduan tersebut.

Kesalahan Ibu Bapa dalam Mendidik Anak


Semua ibu bapa mahukan anak-anak yang soleh, cerdik dan berjaya. Hari ini, banyak sekali teori dan keadah-keadah keibubapaan diketengahkan. Bahkan ahli-ahli psikologi dan motivasi barat juga mengetengahkan kaedah masing-masing untuk membangun anak yang berjaya di dalam kehidupan mereka.

Di dalam Islam, contoh pendidikan anak telah ditunjukkan oleh Nabi Muhammad S.A.W. sendiri. Baginda Rasulullah meletakkan matlamat kejayaan kehidupan seseorang adalah akhirat yang berjaya dan bahagia. Begitulah cara beliau mendidik anak-anaknya dan juga para sahabat.



Kesibukan ibu bapa mencari rezeki untuk keluarga sememangnya menghadkan masa ibu bapa untuk bersama anak-anak mereka. Namun ini tidak boleh dijadikan alasan untuk mengabaikan pendidikan dan pemantauan terhadap anak-anak.

Ada juga ibu bapa yang punya begitu banyak sekali masa bersama anak-anaknya tetapi la tidak digunakan sebaiknya. Ini juga sesuatu yang elok. Untuk membangunkan generasi yang mantap dari segi ilmu dunia dan akhiratnya maka pendidikan itu bermula daripada awal. Bukan itu sahaja, ibu bapa juga perlu mengetahui tip dan selok belok dalam mendidik anak. 


Salah satu cara ialah mengetahui kelemahan dan kesalahan yang kita lakukan supaya kita boleh menghindarkannya. Jom sama-sama baca buku ini.

Kisah-kisah Inspirasi Ibu-ibu yang Melahirkan Orang-orang yang Berjaya


Di belakang seorang individu yang sukses dan ternama pasti ada dibelakangnya seorang ibu hebat yang telah melahirkan, mengasuh, mendidik dan mengasihinya. Ibu-ibu ini hanyalah orang biasa, namun dengan cinta dan kasih belaian tangan mereka, lahirlah insan-insan terbilang. 

Hargai ibu kita apabila kita sudah berada di puncak kegemilangan. Tanpa ibu, kita tidak akan berada di situ. Kasih, sayangi dan hormatilah kedua orang tua kita kerana kita semua juga pasti akan melalui usia itu nanti, InsyaAllah.

Mendidik Anak Senang Solat

Mentarbiah anak-anak menjadi sebahagian daripada golongan yang mendirikan solat bukan satu tugas mudah.  Tanggungjawab ini diperhalusi dan diberikan panduan sewajarnya di dalam buku ini.

Mendidik Anak Senang Solat. Bagaimana? Dapatkan senaskhah sekarang!


sumber sinopsis: dari google


Sekadar berkongsi --> Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Bukanlah daripada golongan kami orang- orang yang tidak menyayangi kanak-kanak dan yang tidak mengetahui kemuliaan orang tua."    (Riwayat Ahmad, al-Tarmizi, Hakam dan Abu Daud)


No comments:

Post a Comment