23 November 2012

Sebelum Aku Bernikah


Sebelum Aku Bernikah. Catatan seorang Hilal Asyraf(HA) sebelum beliau berumahtangga. 

Buku ini bukanlah buku pertama tulisan HA. Cuma ianya adalah buku pertama tulisan beliau yang saya baca.

Siapakah Hilal Asyraf? Boleh baca di sini.
Senarai buku-buku tulisan Hilal Asyraf? Boleh tengok di sini.

Saya selalu juga mengikuti perkembangan HA di facebook. Saya bukanlah seorang peminat tegar. Tapi saya akui, saya cukup berkenan dengan buah fikiran dan idea-idea beliau.

Membaca naskhah Sebelum Aku Bernikah menguatkan lagi alasan untuk saya terus mengikut perkembangan beliau. Walaupun saya sudah 14 tahun bernikah, kandungan buku ini membuka mata saya kepada pelbagai isu dan perkara yang saya tidak pernah 'nampak', ambil peduli atau pandang secara serius sebelum ini.




24 Bab. 203 mukasurat. Padat. Tidak meleret-leret.

Pada saya, mesejnya cukup straight to the point. Kalau mahu disenaraikan caption dan petikan daripada buku ini yang saya gemari, senarainya mungkin terlalu panjang.  Lebih tepat lagi, mungkin saya akan end up memetik ekstrak daripada hampir setiap helaian. hehe

Ya, sampai begitu sekali. Setiap helaian ada kata-kata hikmah.
Yang membaca mesti terasa. Yang membaca pasti tersentuh.

Buku ini, wajib baca untuk para remaja dan belia yang belum berkahwin.
Buku ini juga sesuai untuk mereka yang sudah berkahwin seperti saya.
Buku ini juga wajar dibaca oleh para ibubapa (yang muda atau yang berusia).
Banyak panduan, tips dan pengajaran. Semuanya positif inshaaAllah.

Paling menarik tentang buku ini ialah, HA cuba menterjemahkan 'cinta' daripada perspektif yang berbeza.

Bukan cinta seronok-seronok bercouple. Bukan cinta dating, tengok wayang dan 'bergayut'. Bukan juga cinta romantik (sebelum nikah), berbalas hadiah dan saling luah-meluah (bak kata beliau).

Cinta halalan toyyiban. Tidak terlalu jumud. Tidak terlalu ekstrim.

Memetik kata-kata beliau daripada buku ini,

"....perasaan cinta tidak haram.Mengingati orang yang kita cintai tidak haram. Rindu kepada orang yang kita cintai itu tidak haram. Namun, mesti TIDAK berlebihan.  Kita berusaha mendisiplinkan diri dan berusaha membina peribadi yang mapan sekiranya benar-benar mahu perasaan itu dimanifestasikan dalam bentuk perkahwinan.
      Saya yakin, kita semua bersetuju cinta adalah haram, berdosa, apabila mengganggu ibadah dan kehidupan.Bagaimanapun, adakah kita harus memadamkan terus perasaan cinta? TIDAK."
" Saya sentiasa percaya yang cinta sebelum kahwin itu halal dan ada. Batasnya adalah ia mesti membawa ke syurga dan apa-apa yang membawa ke neraka itu BUKAN dinamakan cinta."


Saya salute dengan usaha HA untuk 'membersihkan' cinta daripada imej 'kotor' yang selama ini dipaparkan kepada masyarakat.

Selingan ayat-ayat Al-Quran di dalam buku ini juga membantu beliau menyampaikan mesej dengan lebih berkesan. Bagi pembaca yang cetek ilmu seperti saya, saya anggap ia seperti 'sambil menyelam minum air'. Sambil membaca buku, sambil menyelami dan menghayati terjemahan ayat-ayat dari kitab suci Al-Quran.


Kesimpulan daripada buku ini ialah; Sebelum bernikah, perlu ada persediaan rohani, persediaan emosi dan persediaan material.

Sebelum Aku Bernikah. Berusaha Mencapai MampuHighly recommended!

**Harga: RM20.00 Semenanjung RM23.00 Sabah Sarawak

No comments:

Post a Comment