9 January 2013

Al-Quran Pertamaku, Juzuk Amma


Al-Quran Pertamaku, Juzuk Amma.
Kitab yang sangat sesuai sebagai pengenalan kepada Al-Quran untuk anak-anak.

Saya sukakan kualiti hard-cover buku ini. Selain itu, ia penuh warna-warni, dipenuhi illustrasi comel dan dan menarik, memang menepati citarasa anak-anak.

Saya jadikan kitab ini sebagai rujukan dalam sesi story-telling saya bersama anak-anak. Kadang-kadang, saya lihat anak saya sendiri membelek-belek dan membaca kitab ini sendiri.Memang mereka suka dan tertarik.

Al-Quran tidak membosankan. Al-Quran penuh ilmu dan boleh dibaca secara santai. Itulah 'mesej' yang digambarkan menerusi wajah kulit buku ini yang sangat adorable

Mengandungi 37 surah dalam Juzuk Amma. 267 halaman. 





Setiap surah lengkap dengan terjemahan. Juga ada cerita-cerita di sebalik setiap surah. Kehebatan Surah, info Surah, ruangan Asbabun Nuzul, hadis Rasulullah saw serta hikayat para Nabi dan sahabat.






Diterbitkan oleh Blue-T Publication Sdn. Bhd.
**Harga RM89 Semenanjung, RM94 Sabah Sarawak.



Mahu ajar anak-anak mengenal surah-surah Juzuk Amma, membaca, menghafaz dan memahami isi Al-Quran? Inilah kitabnya. Ia sesuai bukan saja untuk kanak-kanak, malah untuk semua golongan. I like! :)

Sedikit petikan dari buku ini;

"Aisyah RA meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW sering membaca surah An-Nas dan Al-Falaq dengan surah-surah yang lain. Kemudian Rasulullah SAW meniup ke atas dua telapak tangan dan kemudian menyapu kepala, wajah dan seluruh tubuh. 
Demikianlah yang diajar oleh Rasulullah SAW untuk memohon perlindungan Allah SWT dengan menggunakan kedua surah tersebut. "
(Hadis Riwayat Imam Malik, Bukhari, Abu Daud dan an-Nasai)

No comments:

Post a Comment